11 februari 2012

Köksträdgården

Trots 3-4 decimeter snö på marken börjar min trädgårdsinspiration komma igång rejält. När jag ligger i badet brukar jag plocka fram nya och gamla trädgårdstidningar och böcker och läsa. Underbart.

Just nu funderar jag mycket kring köksträdgården som jag kallar den. Förra året byggde vi 4 planteringslådor och placerade på baksidan vid vår stora uteplats, för att ha nära till allt gott och ätbart. Bra tänkt, men det blev lite väl varmt i söderläge utan någon skugga på hela dagen och jag lyckades aldrig vattna nog.



Sedan i höst har mina tankar gått åt att skapa en hörna på andra sidan huset, en samlad plats med planteringslådor med grus -eller -barkgångar emellan som inramas utav ett lågt staket utav liggande flätad pil, kanske. Inte så strikt som det låter men ändå lite skyddat från små ligist-busungar ;)

Det finns 2 hörnor så att säga på framsidan som jag nu funderar emellan. Den ena har både sol och skugga men hamnar lite långt ifrån någon ytterdörr och lite "borta i hörnet" i skymundan. Den andra hörnan skulle bli nästan vid entrén och har sol nästan hela dagen, men där bor också en stor syrénbuske som kanske inte vill dela jord/vatten med flera? Hm, svårt när man är orutinerad. Här är det dock nära till vattenkran och intill där ska vi lägga en stengång till finentrén så småningom. Får klura lite på det där...



Det är så fint med liggande, flätad pil tycker jag. I mitt huvud ser jag det som inramning utav det här lilla köksträdgårdslandet men själva planteringslådorna ska vara mina röda hemmagjorda pallkragar. Undrar vart man får tag i pil bara?

Det finns en bra artikel om hur man flätar pil själv hos Aftonbladet.

1 kommentar:

Lisa sa...

Ja det är inte lätt det där med planeringen alltid. Just därför är det bra att planera ett tag, så man hinner "stöta och blöta" sina idéer lite.
Tror säkert du kommer fram till något bra. :)
Flätad pil är jättefint, spännande att göra det själv också! Kanske kan man beställa från typ Blomsterlandet?

Kram /Lisa