21 augusti 2009

Augustibalkong



Min favorit just nu. En ljuvligt rosa Asterblomma!

Balkongens alla Aster blommar för fullt nu, men i övrigt har det gått lite hårt åt blommorna därute i år. Angripna blad, ätna blad, löss och tveskjärtar, men de kämpar på för mig :)



Slingerkrasse blommar ännu troget, den är väldigt fin ihop med blomman för dagen.

Fjärilskrasse har tyvärr varit väldigt snabb och tidigt i år, blommade nåt ljuvligt i juni och juli, men nu har den bara gett upp för året, två månader tidigare än förra året. Det blir nog till att rensa bort fjärilskrassen tyvärr..



Mina tomater växer och nu har två tomater blivit röda, men jag väntar ett par dagar till innan jag smakar en tror jag. Egenodlade tomater utan minsta lilla besprutning, mums! Massor med antioxidanter!





Ringkragen kommer med små blommor, men alla har tyvärr sett så här konstiga, trasiga och skabbiga ut. Synd, läckra färger annars.





Blomstertobaken som var så yttepytteliten länge efter att den kom upp över jordytan fick en explosion i juni/juli och växte till träd!! Så jag gav faktiskt bort de flesta blomstertobaksplantorna, men en fick bo kvar i stora krukan. Den har blommat länge men detta kan nog mycket väl vara de två sista blommorna? Fina!



Min spalje med blomman för dagen fick nytt liv efter att jag sett över dräneringen och det finns blommor däri varje dag, trots att varje blomma bara lever en dag. Det är blåa och vita blommor blandade.







Här ser man lite hur konstiga bladen blivit på en del av mina blomman för dagen. Men blommar gör de ändå!



Mer Aster! Härliga färger, Aster får gärna bo här igen nästa år.





Nu känns det som hösten snart är här tycker jag. Visst har det varit en del sommarvärme här de senaste dagarna, men nu när skolan är igång för fullt igen, mitt sommarjobb är slut och det blåst höstvindar här så har jag sagt farväl till sommaren och längtar till riktigt fina höstdagar! Hösten, när den är som finast, tycker jag är rent magisk! De friska vindarna, alla färger i naturen, att mysa i en varm kofta, tända levande ljus och stalla in hästen igen efter sommarbetet.

Den är på väg nu.
Balkongen kanske inte gillar hösten så mycket, men det kommer ju fler vårar och somrar!
Tips till höstfint på balkongen tas dock gärna emot?

3 kommentarer:

Lisa sa...

Mums, tomaterna ser riktigt goda ut! Måste vara kul att se blommorna växa från frö tills de blommat ut. Synd bara att ringkragens blommor blev så fula. Konstigt att de blir så?
Visst känns det att hösten är på g och jag försöker se det positiva i det, man kan ju tex tända ljus på kvällarna nu. Under sommaren har det nästan varit för ljust för det. Det är lite myskänsla över hösten. Vi får hoppas att den blir solig och att värmen stannar kvar länge bara. :)

Camilla sa...

Visste inte ens att det fanns rosa aster. Den var jättefin! Skulle passat perfekt till min rosa och lila färgskala :) En del av mina blad på blomma för dagen ser också ut så. Tror det är för att de är på gång att blomma över och är lite uttorkade. Har märkt att de kräver massor med vatten så många frön jag petar ner i varje! För tips om höstfint till balkongen kan jag tipsa dig om att lyssna på sista programmet av Stadsgrönt i P1 som ska spelas in hos min imorgon. Vet inte när det sänds men står nog på deras hemsida. Tror trädgårdsjournalisten Eva Robild kommer tipsa om växter till att göra balkongen höst och vinterfin. Ha en skön helg! Kram Camilla

becca sa...

Vad fint dina blommor blommar, nu har jag slängt nästan alla mina sommarblommor.
Vad roligt att se att dina tomater, mina blir aldrig röda men jag har jätte många gröna =), men dom ser inte så goda ut.
Ska nog springa ut nu och se om det har hänt något med dom idag för solen har varit framme.

Ha en bra helg, kram Rebecca.