27 september 2011

En inneboende



Vi har fått en ny liten inneboende.
Igår skulle jag öppna skjutdörren in till mitt växthus för att skörda ett par paprika, när jag blev så skrämd att hjärtat nästan hoppade ur. Jag sköt upp dörren kvickt och skulle precis sätta in ena foten i växthuset när jag ser att det ligger en liten igelkott och sover precis innanför dörren, där jag tänkte sätta foten!

Det kanske inte låter så otäckt, men eftersom herr kotte inte hade meddelat sin inflytt så blev jag väldigt överraskad och skrämd. Där låg han kvar i godan ro och solade sig. Jag upptäckte senare ett par bajshögar inne i växthuset så han har nog gottat sig där ett tag. Vem kan klandra honom? Vindruvor, tomater och massa goda örter. Han lyckas precis klämma sig in mellan glasväggen och husväggen där ett litet hål finns.



Han får gärna bo där om han vill. Jag är lite imponerad över igelkottens mod med tanke på våra fyra katter som gärna vaktar gården annars. Ska man kanske till å med lägga in en hög löv därinne åt honom för vinter? Nja det kanske är dumt...

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag förstår att du blev rädd, klart man blir det när man blir överraskad på det viset!
De är söta de små igelkottarna och det kan man ju förstå att han velat bo därinne i sommar. :)
H*n hittar säkert ett annat bra ställe att övervintra på ska du se.
Ha det gott! Kram //Lisa