18 juni 2011

Trädgårdsdagar



Ååååååh det växer så himla mycket gott i mina 4 planteringslådor nu!




Det som redan varit färdigt ett tag och som vi äter utav varenda dag just nu;
Sallad
Rädisor
Jordgubbar!
Spenat
Kryddörter i mängder
(oregano, timjan, basilika, dill, persilja, gräslök, pepparmynta, citronmeliss & 2 till)

Det som växer men inte är helt klart än;
Gul lök
Purjolök
Sockerärtor
Morötter
Gurka
Tomater
Paprika
Vindruvor

MUMS! Jag bara älskar att kunna gå ut och plocka massa godsaker direkt från jorden. Minst halva mina tallrik är varje dag egenodlade grönsaker. Det blir också makalöst gott i de flesta maträtter med flera nävar färska örter.

Våra jordgubbar är goda men skörden inte så stor. Blir det fler andra året? Annars är jag bra sugen på fler plantor. Vi har 9 stycken just nu och de har redan revat sig till fler.




Vi har grävt upp en riktigt tråkig gammal buske i trädgården. Den hade vikt sig totalt i vintras under all tung snö och ja ingen av oss var särskilt förtjust i den. Så nu är den borta. Där ska vi nog istället plantera en fin rosbuske som vår lille J fick i present på sin namngivningsfest utav min farbror. Rosbusken heter Kalmar och har rosa blommor.



Kanske köpa flera?
Till vänster om spaden ska vi lägga en bred stengång från vår parkering till husets huvudentré. Jag har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det runt gången, men dagens befintliga rabatt till vänster, precis intill huset ska bort. Då kanske det blir vackert med rosor till höger om gången? Idéerna bara snurrar i huvudet :)

4 kommentarer:

Jag och mina pojkar! sa...

Vad mysigt ni verkar ha det i ert hus! Så kul att se! Allt bra med dej? Är du föräldraledig oxå nu? Om du har tid o lust kanske vi kan ta en fika nån dag? Hör gärna av dej isf. Kram Sarah

Lisa sa...

Åh vad gott med en massa egenodlat! Att du klarat dig med bara en balkong att odla på tidigare, det måste ju vara som himmelriket för dig nu! :)
Kul också att planera trädgården, plantera nytt och sätta sin egen prägel på den.
Jag har också planterat en ny rosbuske nyligen, fick den i 30-års present. Ska bli jättekul att se den växa upp.
Låter jättefint att ha massa rosbuskar växande längs gången till entrén. Blir spännande att se hur ni kommer göra.
Ha det gott!
Kram //Lisa

PS. Tack för receptet på linsgrytan, den ska jag prova! DS.

becca sa...

Hejsan!
Så härligt att kunna gå ut och hämta in egna grönsaker. Jag hade också tänkt att plantera i pallkragar, men jag hann aldrig i våras, räcker det med 4 eller känner du att det blir för lite plats? jag hade också tänkt att ha 4 man ska ju hinna med att sköta dom också.
Hoppas att du och familjen hade en bra midsommar. Förstår att du har det fullt upp nu med hus och barn.
Hoppas att du får en fin dag,
kram Rebecca.

Mimmi sa...

Åååh vad det är roligt med hus!!