15 september 2010

Inspiration

I 2,5 vecka har jag varit mamma nu. Det är verkligen ett heltidsjobb men vilken gåva. Det känns att hela livet förändrats och jag älskar det.

Vi trivs jättebra i vår lägenhet. Den är ljus, fräsch, det är lätt att köra in och ut med barnvagnen eftersom den ligger på bottenplan, vi har nära till stan och det finns mycket bra ställen för mig att gå promenader med barnvagnen, vi har 10 min promenadväg till mataffär om vi vill och 5 minuter till min mamma.

Men lite smått så börjar jag längta efter att inreda ett barnrum. Inte nu, gud det hade jag aldrig hunnit, men om några månader kanske. Det är mest tanken på det som känns rolig. Hitta på roliga, fantasifulla inredningsdetaljer, välja nån kul färg/tapet på väggen, låta fantasin och idérikedomen gå loss totalt på ett sätt som man aldrig skulle göra i ett vuxenrum. Det ska vara lite magi i ett barnrum, eller hur?

Just nu hade vi inte haft någon nytta utav ett barnrum, guldklimpen sover ju hos oss. Och det tycker jag att han ska få göra så länge han behöver och vill, trygghet är viktigt. Men sen, den dagen han själv har glädje utav ett eget rum så ska det bli så kul att pyssla och fixa! Så jag drömmer lite smått bara om vårt framtida hus. Kanske till våren.

Kriterierna och önskemålen kring framtidshuset har ändrats en del sedan John föddes. Vi har alltid drömt om ett hus på landet, gärna utan en enda granne. Men nu har vi börjat tänka om. Lummiga villaområden (med stora tomter) lockar mer och mer, ett mysigt område att gå promenader med barnvagnen i, nära till en bra förskola och skola (hur tar man reda på vilka som är bra?) dyker upp i tankarna och närhet till stora, högtrafikerade vägar känns otryggt. Det är inte längre bara oss två och katterna att ta hänsyn till ;) Vi vill gärna att han ska ha nära till kompisar också, men samtidigt vill vi inte bo i ett sånt där trångt villaområde där du måste dra ner rullgardiner om inte grannen ska ha full insyn... hua. Något mellanting till stan och landet vore bra.

Jag ska nog samla på mig lite inspiration och idéer tills tiden kommer.
Jag tar gärna och tacksamt emot tips eller länkar.
Tyvärr har alla mina kära favoritbloggar jag samlat på mig under Favoriter gått förlorade när min dator kraschade för ett tag sedan.

2 kommentarer:

becca sa...

Hejsan!
Roligt att höra att allt är bra med er, njut! innan ni hinner med är han stor, men det är mysigt det också =).

Det är inte lätt att hitta det perfekta stället att bo på, när ett sånt dröm ställe blir till salu så är det ju många som är intresserade och då blir det oftast dyrt. Vårt förra hus låg inne i samhället, nära till alla (även grannar) och nu bor vi för oss själva, och jag föredrar att bo här.
Det där med dagis är ju inte lätt det häller, mina barns faster jobbade på ett dagis så vi sökte dit, hon jobbar inte kvar men vi trivs jätte bra där.
Ha en bra dag, kram Rebecca.

Lisa sa...

Nej det är verkligen inte lätt att komma underfund med var det mest ultimata stället att bo på är. Undrar om man nånsin kan få alla sina önskemål tillgodosedda när det gäller just boendet? Man vill kanske att huset ska se ut på ett visst sätt, ha en viss planlösning, bra storlek och så förstås det där med läget... Min önskedröm är att få bygga nytt och eget. Då finns möjligheten att bestämma läget på huset, utseende och planlösning.
Får se om man hamnar i drömhuset någon gång i framtiden. :)
Må så gott!
Kram